Grupa LOTOS podejmuje działania w sferze wdrażania dobrych praktyk dotyczących ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy i systemów zarządzania wykraczających poza wymogi przewidziane prawem państwowym.
Realizacja misji Grupy LOTOS oraz osiągnięcie celów strategicznych i zapewnienie stabilnego wzrostu wartości Spółki wymaga zarządzania zgodnego ze standardami, z jednoznacznie zdefiniowanymi uprawnieniami oraz wynikającą z nich odpowiedzialnością i skuteczną komunikacją.
Zarządzanie ryzykiem w Grupie LOTOS jest procesem wspierającym podejmowanie decyzji. Pozwala na odpowiednio wczesne reagowanie na występujące zagrożenia, zmniejszenie ich skutków lub też ich uniknięcie oraz na wybranie rozwiązań, które są najbardziej korzystne dla Spółki.
Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Grupy LOTOS we wszystkich dziedzinach działalności Spółki. Komitety na stałe powołane przez Radę Nadzorczą w celu nadzorowania poszczególnych obszarów działalności to: Komitet Audytu, Komitet Strategii i Rozwoju oraz Komitet Organizacji i Zarządzania.
W 2009 r. wybrano w drodze konkursu Zarząd Grupy LOTOS na kolejną trzyletnią kadencję. W jego skład, obok trzech dotychczasowych członków, weszła nowa osoba odpowiedzialna za działalność handlową. Zgodnie z decyzją Rady Nadzorczej, prezes Zarządu Spółki, pełni również obowiązki w obszarze rozwoju, poszukiwań i wydobycia, do czasu powołania nowego członka Zarządu.